שלום ![ליציאה]  
מילון איילון / שנער
 
חיפוש לפי:    
 
 



אתר "דיוואן" - סביבה מתוקשבת לטיפוח לימודי השפה הערבית ותרבותה

רקע

השפה הערבית, אחת משתי השפות הרשמיות במדינת ישראל, היא שפת-האם של כחמישית מתושבי מדינת ישראל ושפתן של המדינות השכנות לה; מכאן חשיבותה של הערבית ככלי להבנת המציאות המזרח-תיכונית, שישראל היא חלק ממנה, וכגשר להכרת התרבות וההיסטוריה של עמי המזרח התיכון.
סביבת הלמידה המתוקשבת "דיוואן" הוקמה על מנת ליצור הֶקשר אקטואלי רחב ללימוד השפה הערבית, בהתאם ליעדי תוכנית הלימודים. הסביבה היא דינמית וכוללת תכנים ופעילויות הקשורים באקטואליה, בתרבות ובהיסטוריה הערבית-האסלאמית והמזרח-תיכונית.

סביבת למידה זו משתלבת עם הגישה של תוכנית הלימודים בערבית, הרואה בלימוד תלוי-טקסט ובהבנת הנקרא והנשמע נדבכים מרכזיים בלימוד השפה.

שילוב המחשב והאינטרנט בהוראת השפה הערבית הופך את לימוד השפה, לימוד העולם הערבי ולימוד האסלאם לאקטואלי, רלבנטי וחיוני, כיוון שהוא מאפשר גישה בלתי אמצעית למידע ראשוני - אקטואלי- חי. הלימוד המתוקשב יש בו כדי לקדם את הוראת הערבית ולקרב תלמידים לעיסוק במקצוע זה.

מטרות ויעדים
  1. יצירת סביבת למידה מתוקשבת דינמית שתעניק ללומדי השפה הערבית הקשר אקטואלי מזרח-תיכוני, תוך שימוש במדיה דיגיטלית ובאינטרנט. הסביבה תכלול טקסטים בתחומים שונים: ידיעות חדשותיות, מאמרים ופרסומים הנוגעים לערבית ולמזרח התיכון, טקסטים ספרותיים אותנטיים בפרוזה ובשירה - בליווי פעילויות מגוונות וקטעי שמע ווידאו (וַעוד) המתייחסים לטקסטים אלה.
  2. פיתוח פעילויות מגוונות, תוך שימוש בערכים המוספים שבתִקשוּב, על האפשרויות הטכנולוגיות והחינוכיות שבו, כמנוף ללימוד השפה הערבית.
  3. הקניה, שיפור וביסוס של מיומנויות השפה השונות, תוך הדגשת מיומנויות הבסיס: קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, הבנת הנשמע בשילוב עם מיומנויות המחשב והאינטרנט.
  4. העצמת המוטיבציה והיכולת של התלמידים והמורים לערבית להשתמש שימוש יצירתי בסביבת האינטרנט, תוך מתן תמיכה והנחיה שוטפת בשיתוף עם בית-הספר.
ערכים מוספים להוראת הערבית בסביבת למידה מתוקשבת
  • רלבנטיות - הטיפול בחומר אקטואלי והפּנִייה לאתרים ולעזרים בערבית ברשת הופכים את הלימוד לרלבנטי, מעניין ומהנה יותר, ומביאים לשילוב השימוש בשפה הערבית במשימות שגרתיות כגון חיפוש מידע וקיום תקשורת עם אחרים בארץ ובחו"ל.
  • חשיפה - הסביבה הלימודית והפעילויות מדרבנות את התלמידים לקרוא חומר עדכני בערבית ברשת באופן עצמאי, מגבירות את החשיפה לשפה ולתרבות הערבית, מקנות ידע חדש ומעודדות מעורבות של התלמידים בנושאים שונים - בכיתה ומחוצה לה.
  • הקניית מיומנויות ודרכי עבודה חדשניות - סביבת הלימודים המתוקשבת תורמת להקניית מיומנויות הבנת הנקרא והנשמע וללימוד תלוי-טקסט של יסודות השפה, בהתאם לגישה המיושמת בתוכנית הלימודים החדשה בערבית, וכן לטיפוח מיומנויות האוריינות, המחשב והאינטרנט (למורים ולתלמידים).
  • אטרקטיביות ואינטראקטיביות - סביבת הלימודים המתוקשבת הופכת את הלימוד לאטרקטיבי ומהנה. התלמידים יכולים לנווט בצורה אינטראקטיבית עצמאית, על-פי העניין, הקצב והצרכים של כל אחד ואחת, עד להשלמת יעדי יחידת הלימוד, בהתאם לתוכנית הלימודים.
  • תקשורת מורה - תלמיד - סביבת הלימודים המתוקשבת מאפשרת למורה ללוות את התלמיד בתהליך הלמידה, להדריך אותו ולהעריך את הישגיו.
קהל היעד
הפרויקט מיועד ללומדי ערבית בבתי-הספר ולמוריהם, תוך הדגשת החשיבות לתלמידי כיתות הבסיס (חטיבת הביניים).

מה באתר דיוואן
  1. "דיוואן" הינה סביבת לימודים מגוונת ללומדי ערבית, הכוללת בין היתר את הרכיבים הבאים:
    • מגאזין דיואן - ידיעות עיתונאיות עדכניות בתחומים שונים וכן תכנים ופעילויות בנושאי השפה הערבית, המזרח התיכון, הערבים והאיסלאם וטקסטים ספרותיים שונים.
    • קישורים לאתרי חדשות ואתרים נוספים בערבית (או) בענייני ערבים והמזרח התיכון.
    • פעילויות לימודיות מגוונות, בהתאם לתוכנית הלימודים, לביצוע בכיתה ובאופן עצמאי. הפעילויות המביאות לידי ביטוי את הערכים המוספים שמאפשר התִקשוּב בהוראת השפה.
    • הזדמנויות למפגש רב-חושי עם השפה הערבית באמצעות קטעי שמע, מוזיקה, קטעים מסרטים וקליפים (סרטוני וידאו) בערבית.
    • המילון הערבי-עברי של איילון-שנער שיעלה בקרוב לרשת (בשיתוף פעולה עם המכון ללימודי אסיה ואפריקה והאוניברסיטה העברית), יאפשר התמודדות קלה ויעילה עם קריאת הטקסטים והפעילויות הנלוות להם ועם שאר חלקי האתר; כמו כן יהיו עזרים נוספים לעבודה בסביבת הלימודים (פונטים בערבית, מערכת מעקב והערכה למורה וכדומה).
    • סביבה נוחה, יעילה ומבוקרת להעלאת פעילויות חדשות ווריאציות על פעילויות לרשת (לאתר), ליצירת שיתוף פורה בין המורים ולהגדלת נפח הפעילויות, בהתאם לתוכנית הלימודים.
  2. מודגשת הטמעה יסודית של השימוש באתר, באמצעות מודלים שונים - החל בשימוש עצמאי בידי מורים ותלמידים וכלה בניצול מרבי של האפשרויות המוצעות בסביבת הלימודים המתוקשבת לפעילות כיתתית. בתי-הספר יהיו שותפים אקטיביים לתוכנית הכשרה והטמעה.
סוף דבר
האתר "דיוואן" כסביבה לימודית מתוקשבת לטיפוח ולימוד השפה הערבית ותרבותה נבנה בשיתוף פעולה בין משרד החינוך (הפיקוח על הוראת הערבית) ובין עמותת סנונית לקידום החינוך המתוקשב על מנת לתת מענה לצרכים בוערים של אוכלוסיית לומדי הערבית בארץ - תלמידים ומורים גם יחד - וכדי להביא לקידום ולטיפוח הלימוד והחשיפה לשפה הערבית ותרבותה.

מי מאחורי "דיוואן"?
ועדת היגוי ופיתוח פדגוגי
ד"ר ניצה מעוז
נעמי אביבי- וייסבלט
שלמה אלון
עידית בר
אפרת דוידיאן
יונית סדן

כותבים:
ד"ר ניצה מעוז
עמליה השכל
הפקה:
תיכנות ו- HTML - עופר עמית
גרפיקה - דורית ניר
ניהול הפקה - יונית סדן
חברים לשעבר:
דדי קומם
דבורה תרשיש
                                                                                                                                                                         
חזרה

המקלדת | חיפוש | חידות דיואן

בשיתוף הפיקוח על הוראת הערבית, משרד החינוך
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

אודות דיואן סנונית סנונית העמוד הראשי מגזין דיואן העולם הערבי והאסלאם באיזורנו תרבות ואמנות ספורט שונות דיואן מורים דיואן מורים חידת דיואן מילון מילון תרגם מקלדת מקלדת הילקוט שלי הילקוט שלי מדריך למורה מדריך למורה חיפוש חיפוש מפת האתר היום ברשת